![]() |
1969 Camaro Z28 |
I generacja Camaro
zadebiutowała jako rocznik 1967 we wrześniu 1966 roku. Był to nowy tylno
napędowy samochód o charakterze sportowym oparty na platformie F-Body
dostępny jako dwu drzwiowe coupe lub cabrio z układem siedzeń 2 + 2.
Kiedy samochód trafił do sprzedaży oferowany był w wielu wersjach
wyposażenia i jednostek napędowych. Produkowane były wersje RS, SS, Z28
oraz wersja na zamówienie SS/RS. Podstawową jednostką napędową był
rzędowy 6 cylindrowy silnik 3.8 L (230 cali) osiągający 140 koni mocy.
Dostępna była też podobna ale nieco większa jednostka o pojemności 4.1 L
(250 cali). Dla tych którym to nie wystarczało dedykowane były
jednostki V8 o pojemności: 4.9 L (302 cale), 5.0 L (307 cali), 5.4 L
(327 cali), 6.5 L (396 cali). Wersja SS otrzymała dedykowany specjalnie
dla niej nowy silnik o pojemności 5.7 L (350 cali), który rozpoczął erę
silników SBC (small block chevy). Najbardziej kultową wersją okazało się
jednak Camaro Z28. Chevrolet mając zakusy sportowe chciał wystawić
Camaro w wyścigach Club of America Trans Am jednak wymagało to uzyskania
homologacji do startu a co za tym idzie wprowadzenia samochodu do
ogólnodostępnej sprzedaży i tak właśnie narodziło się Z28. Była to
odmiana, która nie była oficjalnie reklamowana przez koncern. Wielu
dealerów nie wiedziało nawet o jej istnieniu. Wersja Z28 obejmowała
przednie tarcze hamulcowe, układ hamulcowy ze wspomaganiem, usztywnione
zawieszenie oraz 4 stopniową manualną skrzynię biegów oraz najważniejsze
silnik o pojemności 5.0 L (305 cali). Fenomen tej jednostki napędowej
polegał na tym, że przepisy wyścigów nakładały ograniczenia w pojemności
silnika właśnie do 305 cali więc Chevrolet musiał zastosować silnik,
który jednocześnie spełni te normy i zapewni doskonałe osiągi aby móc
uzyskać jak najlepsze rezultaty w wyścigach. Katalogowo silnik montowany
w Z28 legitymował się mocą 290 KM jednak w rzeczywistości co udowodniły
testy na hamowni moc była znacznie większa i kształtowała się w
przedziale 370 a 400 KM co zdradzało rajdowy charakter auta. Osiągi auta
były imponujące, 100 km/h w czasie 6,9 sekundy a 1/4 mili pokonywał w
niespełna 15 sekund (14,85) osiągając przy tym prędkość przekraczającą
160 km/h. W pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 609 sztuk Camaro
Z28 jednak po sukcesach w wyścigach sprzedaż znacznie wzrosła i w 1968
roku sprzedano już 7200 egzemplarzy tej wersji. Dzięki wyborowi Camaro
na Pace-Car w wyścigach Indianapolis 500 w 1967 roku jego popularność
nieustannie rosła. Camaro miało z założenia nie stanowić konkurencji dla
najsłynniejszego modelu koncernu a mianowicie Corvette i w związku z
tym postanowiono nie montować w Camaro jednostek napędowych powyżej 6.5
L. Jednak zakusy dealerów sprawiły, że postanowili wziąć sprawy w swoje
ręce i zbudować samochód nie oferowany przez producenta w seryjnej
sprzedaży. I tak Yenko Chevrolet dealer chevroleta z Pensylwanii
zamawiał u producenta zwykłe Camaro bez silnika i jakichkolwiek
emblematów a następnie oddzielnie zamawiał sam silnik Big-Block Chevy
(BBC) 427 cali aby samodzielnie zmontować auto. Takie Camaro dysponowało
już 425 KM a dodatkowe modyfikacje zwiększały jego moc do 450 KM. Takie
działania sprawiały, że można było nabyć unikatowy nowy samochód prosto
od dealera. Yenko zbudował w taki sposób 1015 egzemplarzy a kodowa
nazwa auta to COPO 9561. Kolejnym dealerem, który postanowił poprawić
producenta był Fred Gibb. Stworzył on kultową wersję ZL1 oznaczoną nazwą
kodową COPO 9560 wyposażoną w silnik 427 cali w wersji aluminiowej o
mocy 500KM. W sumie sprzedano jedynie 69 egzemplarzy tej wersji i jest
to uważam najbardziej kultowa odmiana, legitymująca się najlepszymi
osiągami w całej historii Camaro. Dzięki aluminiowemu silnikowi, który dawał dużą moc a jednocześnie sprawiał, że pojazd jest lżejszy
Camaro osiągało 1/4 mili w 11,68 sekundy. Camaro I generacji przeszło
kilka retuszy nadwozia jednak nie zmieniły one znacząco charakteru auta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz