wtorek, 5 czerwca 2012

Camaro I generacji

Pierwsza generacja: 1967-1969
1969 Camaro Z28

I generacja Camaro zadebiutowała jako rocznik 1967 we wrześniu 1966 roku. Był to nowy tylno napędowy samochód o charakterze sportowym oparty na platformie F-Body dostępny jako dwu drzwiowe coupe lub cabrio z układem siedzeń 2 + 2. Kiedy samochód trafił do sprzedaży oferowany był w wielu wersjach wyposażenia i jednostek napędowych. Produkowane były wersje RS, SS, Z28 oraz wersja na zamówienie SS/RS. Podstawową jednostką napędową był rzędowy 6 cylindrowy silnik 3.8 L (230 cali) osiągający 140 koni mocy. Dostępna była też podobna ale nieco większa jednostka o pojemności 4.1 L (250 cali). Dla tych którym to nie wystarczało dedykowane były jednostki V8 o pojemności: 4.9 L (302 cale), 5.0 L (307 cali), 5.4 L (327 cali), 6.5 L (396 cali). Wersja SS otrzymała dedykowany specjalnie dla niej nowy silnik o pojemności 5.7 L (350 cali), który rozpoczął erę silników SBC (small block chevy). Najbardziej kultową wersją okazało się jednak Camaro Z28. Chevrolet mając zakusy sportowe chciał wystawić Camaro w wyścigach Club of America Trans Am jednak wymagało to uzyskania homologacji do startu a co za tym idzie wprowadzenia samochodu do ogólnodostępnej sprzedaży i tak właśnie narodziło się Z28. Była to odmiana, która nie była oficjalnie reklamowana przez koncern. Wielu dealerów nie wiedziało nawet o jej istnieniu. Wersja Z28 obejmowała przednie tarcze hamulcowe, układ hamulcowy ze wspomaganiem, usztywnione zawieszenie oraz 4 stopniową manualną skrzynię biegów oraz najważniejsze silnik o pojemności 5.0 L (305 cali). Fenomen tej jednostki napędowej polegał na tym, że przepisy wyścigów nakładały ograniczenia w pojemności silnika właśnie do 305 cali więc Chevrolet musiał zastosować silnik, który jednocześnie spełni te normy i zapewni doskonałe osiągi aby móc uzyskać jak najlepsze rezultaty w wyścigach. Katalogowo silnik montowany w Z28 legitymował się mocą 290 KM jednak w rzeczywistości co udowodniły testy na hamowni moc była znacznie większa i kształtowała się w przedziale 370 a 400 KM co zdradzało rajdowy charakter auta. Osiągi auta były imponujące, 100 km/h w czasie 6,9 sekundy a 1/4 mili pokonywał w niespełna 15 sekund (14,85) osiągając przy tym prędkość przekraczającą 160 km/h. W pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 609 sztuk Camaro Z28 jednak po sukcesach w wyścigach sprzedaż znacznie wzrosła i w 1968 roku sprzedano już 7200 egzemplarzy tej wersji. Dzięki wyborowi Camaro na Pace-Car w wyścigach Indianapolis 500 w 1967 roku jego popularność nieustannie rosła. Camaro miało z założenia nie stanowić konkurencji dla najsłynniejszego modelu koncernu a mianowicie Corvette i w związku z tym postanowiono nie montować w Camaro jednostek napędowych powyżej 6.5 L. Jednak zakusy dealerów sprawiły, że postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i zbudować samochód nie oferowany przez producenta w seryjnej sprzedaży. I tak Yenko Chevrolet dealer chevroleta z Pensylwanii zamawiał u producenta zwykłe Camaro bez silnika i jakichkolwiek emblematów a następnie oddzielnie zamawiał sam silnik Big-Block Chevy (BBC) 427 cali aby samodzielnie zmontować auto. Takie Camaro dysponowało już 425 KM a dodatkowe modyfikacje zwiększały jego moc do 450 KM. Takie działania sprawiały, że można było nabyć unikatowy nowy samochód prosto od dealera. Yenko zbudował w taki sposób 1015 egzemplarzy a kodowa nazwa auta to COPO 9561. Kolejnym dealerem, który postanowił poprawić producenta był Fred Gibb. Stworzył on kultową wersję ZL1 oznaczoną nazwą kodową COPO 9560 wyposażoną w silnik 427 cali w wersji aluminiowej o mocy 500KM. W sumie sprzedano jedynie 69 egzemplarzy tej wersji i jest to uważam najbardziej kultowa odmiana, legitymująca się najlepszymi osiągami w całej historii Camaro. Dzięki aluminiowemu silnikowi, który dawał dużą moc a jednocześnie sprawiał, że pojazd jest lżejszy Camaro osiągało 1/4 mili w 11,68 sekundy. Camaro I generacji przeszło kilka retuszy nadwozia jednak nie zmieniły one znacząco charakteru auta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz