poniedziałek, 11 czerwca 2012

Camaro IV generacji

Czwarta generacja: 1993-2002

1998 Camaro Z28
W 1993 roku Chevrolet zaprezentował nowe i już czwarte wcielenie Camaro. Pojazd nadal był wzorowany na modelu z 1967 roku i było to 2 drzwiowe nadwozie oparte na platformie F-Body. Linia nadwozia była kontynuacją poprzedniej III generacji jednak nie była już tak ostra i nabrała łagodniejszych, opływowych kształtów. Wiele elementów karoserii zostało wykonanych z tworzyw sztucznych przez co samochód nieco się odchudził. Samochód produkowany był jako tylnonapędowe Coupe z dwoma wersjami dachu do wyboru hardtop i T-top a od 1994 roku wprowadzono do sprzedaży wersję Cabrio. W 1993 roku model Z28 po raz kolejny został wybrany jako Pace Car w wyścigach Indianapolis 500 i na tą okoliczność wyprodukowano wersję Indy 500, która charakteryzowała się czarno – białym malowaniem z kolorowymi paskami (turkusowy, żółty, fioletowy i czerwony) oraz białymi felgami. Podstawową jednostką napędową Camaro był silnik V6 3.4 L o mocy 160 KM, a Z28 zostało wyposażone w silnik LT1 5.7 L o mocy 275 KM, który już w 1992 roku został zastosowany w Corvette. Do wyboru były jedna skrzynia automatyczna 4 stopniowa (4L60) i dwie skrzynie manualne 5 biegowa (T-5) w autach z silnikiem V6 oraz 6 biegowa (T-56) dla V8. W 1995 roku wprowadzono jako opcję mocniejszy silnik V6 o pojemności 3.8 L , który osiągał moc około 200 KM. W 1996 roku wycofano silnik 3.4 L a jednostka 3.8 L stała się podstawową jednostką napędową. Wszystkie Camaro IV generacji miały montowany standardowo system ABS a jako opcja dostępny był również system kontroli trakcji ASR. W 1997 roku przypadała okrągła trzydziesta rocznica produkcji Camaro i z tej okazji wyprodukowano limitowaną edycję 30th Anniversary. Wersja limitowana dotyczyła tylko Camaro Z28, których wyprodukowano 3 352 egzemplarzy i SS w ilości sztuk 957. Dodatkowych 108 egzemplarzy wersji rocznicowej zostało poddanych modyfikacją przez firmę SLP, która zamontowała w nich mocniejszy silnik LT4 osiągający moc 330 KM. W tym roku dokonano też zmiany deski rozdzielczej oraz panela środkowego we wnętrzu samochodu a także zastosowano trój kolorowe lampy tylne. Zmiany wnętrza były zapowiedzią zmian jakie zostały wprowadzone w 1998 roku, zarówno w wyglądzie samochodu jak i jego silniku. Przede wszystkim zmianie uległ przód auta. Zastosowano inny zderzak, błotniki, lampy oraz maskę. Dotychczasowy silnik LT1 5.7 L zastąpiono nowocześniejszą a przede wszystkim lżejszą o 43 kg aluminiową jednostką 5.7 L o oznaczeniu LS1, który to silnik stanowił podstawową jednostkę napędową Corvette C5 i osiągał 305 KM. W 2001 roku dokonano jeszcze małych zmian w silniku stosując kolektor dolotowy z silnika LS6 stosowanego w Corvette Z06, ostrzejszego wałka rozrządu a także usunięciu systemu EGR co w konsekwencji doprowadziło do podwyższenia mocy znamionowych na 310 KM w Z28 i 325 KM w Camaro SS. Z uwagi na zmniejszające się zainteresowani samochodami z segmentu sportowych Coupe oraz w związku ze spowolnieniem sprzedaży 27 sierpnia 2002 roku po 35 latach koncern GM podjął decyzję o zamknięciu fabryki w Kanadzie i zakończeniu produkcji kultowego Camaro, które obok Corvette stało się jedną z ikon Chevrolet’a. Z uwagi, iż był to 35 rok produkcji wypuszczono jeszcze ostatnią limitowana wersję 35th Anniversary.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz