niedziela, 3 czerwca 2012

Trochę historii F-Body

Platforma F lub F-Body, określała małe tylno napędowe nadwozia z koncernu General Motors produkowane w latach 1967 - 2002. Została ona częściowo oparta na platformie X stosowanej przez GM, która była używana w kompaktowych autach koncernu jednak nie nadawała się do sportowych intencji F-Body. Na bazie tej platformy zbudowano tylko dwa pojazdy i są nimi Chevrolet Camaro i Pontiac Firebird. Czwarty znak numeru identyfikacyjnego pojazdu VIN w Camaro i TransAm/Firebird to właśnie litera "F" we wszystkich czterech generacjach tych modeli. Wcześniejsze modele Camaro i Firebird miały różne kody VIN, jednak obecnie wszystkie te modele określa się mianem F-Body.
Tak jak już wcześniej wspomniałem powstały cztery generacje tych dwóch modeli.

Pierwsza Generacja produkowana była w latach 1967-1969

Była to odpowiedź koncernu GM na sukces Forda, który produkował już swojego Mustanga. Były to auta typu coupe z twardym dachem oraz w wersji cabrio napędzane silnikami V8 oraz alternatywnie rzędową jednostką 6 cylindrową. Samochody były wówczas dostępne z 4 biegową skrzynią manualną oraz 2 lub 3 biegowym automatem. Z uwagi na opóźnienia w pracach nad konstrukcją II generacji modele z 1969 roku produkowane były jeszcze na początku 1970 roku.

Druga Generacja produkowana była w latach 1970-1981

Opóźnienia w projektowaniu i produkcji nowej wersji nadwozia spowodowały, że nowe modele Camaro i Firebird pojawiły się w sprzedaży dopiero w połowie 1970 roku. W II generacji dokonano sporych zmian wizualnych i technicznych. Samochody były większe od swoich poprzedników przez co stały się też cięższe. Nadal były produkowane jako 2 drzwiowe coupe jednak nie pojawiła się wersja cabrio, a w jej miejsce zastosowano rozwiązanie T-tops czyli zdejmowane szklane panele dachu. Rozszerzono też gamę montowanych silników. Zastosowano 3 i 4 biegowe przekładnie manualne oraz 3 stopniowe automatyczne skrzynie biegów. W okresie 12 lat produkcji dokonano wielu zmian stylizacyjnych oraz osiągów obu pojazdów.

Trzecia Generacja produkowana była w latach 1982-1992

Oba modele zostały zaprezentowane w 1982 roku i od razu spotkały się z dużym zainteresowaniem. Tym razem były to nadwozia dwu drzwiowe typu Hatchback, dużo nowocześniejsze od swych poprzedników a przede wszystkim lżejsze i lepsze w prowadzeniu. Produkowane były w trzech wersjach nadwozia Hardtop, T-tops i Cabrio. Była to pierwsza generacja, w której zastosowano te same silniki w obu modelach. Wyjątkiem był jedynie turbodoładowany silnik 3.8 V6 z Buick'a montowany wyłącznie w modelu Trans Am Turbo z 1989 roku. Kryzys paliwowy lat '70 tych oraz zaostrzenie norm emisji spalin spowodowało, że ograniczono pojemność montowanych silników co w konsekwencji doprowadziło do ograniczenia osiągów jednostek V8. Wprowadzono nowe jednostki V6 z wtryskiem paliwa, również w silnikach V8 zastąpiono gaźniki wtryskiem paliwa. Obok jednostek V6 i V8 nowością było zastosowanie 4 cylindrowego rzędowego silnika 2.5 litra zwanego "Iron Duke"jednak był on montowany zaledwie przez pierwsze cztery lata produkcji III generacji. Zastosowano też czterostopniowe przekładnie automatyczne i pięciobiegowe skrzynie manualne.

Czwarta Generacja produkowana była w latach 1993-2002

IV generacja F-Body pojawiła się na rynku w 1993 roku i podobnie jak jego poprzednie wcielenie były to nadwozia typu Hatchback w wersji Hardtop, T-tops i Cabrio. Z uwagi na fakt, iż IV generacja była nieco obszerniejsza od III aby odchudzić nieco nadwozie zastosowano elementy poszycia z tworzyw sztucznych dlatego też w slangu miłośników tych pojazdów bynajmniej w Polsce określane są mianem "mydelniczek". W przeciwieństwie do poprzednich generacji znacznie ograniczono stosowane jednostki napędowe. I tak montowano tylko dwa silniki. Jeden to V6 o pojemności 3.4 litra montowany w latach 1993-1995 zastąpiony jednostką o pojemności 3.8 litra w latach 1996-2002 a drugi V8 o pojemności 5.7 litra o oznaczeniu LT1 montowany w latach 1993-1997 zastąpiony jednostką LS1 o tej samej pojemności jednak lepszych osiągach w latach 1998-2002. Auta były dostępne z 4 stopniowymi przekładniami automatycznymi lub 5 biegowymi manualnymi, które w 1999 roku zastąpione zostały 6 biegową skrzynią manualną. IV generacja miała też wiele swoich wcieleń szczególnie Firebird i przeszła facelifting w 1998 roku. Była to też ostatnia generacja tych dwóch klasyków opartych o platformę F.

W 2002 roku GM podjęło decyzję o zaprzestaniu produkcji Camaro i Firebird. Wprawdzie w 2010 roku Camaro doczekało się swojego następcy, do stworzenia którego inspiracją stał się model z roku 1969 to nie było to już F-Body. Nadwozie zostało zaprojektowane w oparciu o platformę Zeta. Tak więc mimo, iż produkowana jest obecnie V generacja modelu Camaro to era F-Body zakończyła się w 2002 roku razem z końcem produkcji modeli IV generacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz