Sukces Forda, który po pierwszym roku produkcji Mustanga sprzedał ich aż 500 000 egzemplarzy mocno zszokował władze koncernu General Motors.
![]() |
Od niego wszystko się zaczęło. |
W związku z czym zaczęto działać i GM postanowił skopiować pomysł konkurenta projektując niewielki pojazd jak na ówczesne czasy w oparciu o konstrukcję popularnego już Chevy Nova. Miał to być niemal kompaktowy samochód o duszy sportowca w przystępnej cenie. GM postanowił połączyć tradycyjną ramę z nadwoziem samonośnym i tak powstała Platforma F. Przód auta oparty był na ramie natomiast kabina wraz z tylną częścią stanowiły nadwozie samonośne. Aby stworzyć poważną konkurencję dla wymownego Mustanga zastanawiano się nad właściwą nazwą modelu. Cały projekt został określony jako XP-836. Na kilku pierwszych zdjęciach modelu zamieszczono podpis Chaparral a w kilku magazynach motoryzacyjnych pojawiła się nazwa Panther. GM chcąc kontynuować zwyczaj nazewnictwa swoich samochodów postanowił skupić się na nazwie zaczynającej się na literę "C". Nazwa początkowo utrzymywana była w tajemnicy a przedstawiciele koncernu na jednej z konferencji prasowych powiedzieli: "nazwa sugeruje koleżeńską relację przyjaciela którym prywatny samochód powinien być dla swojego właściciela", "dla nas nazwa znaczy tyle co myślimy o tym co samochód zrobi ... Jedź!" Wkrótce zaprezentowano nazwę Camaro a przedstawiciele koncernu zapytani przez dziennikarzy motoryzacyjnych "co oznacza nazwa Camaro?" odpowiedzieli "Camaro to małe złośliwe zwierze, które zjada Mustangi". Konkurencja nie pozostała być dłużna i szybko w ramach riposty znaleźli i zaprezentowali swoje określenie znalezione w słownictwie hiszpańskim "owszem Camaro to zwierzątko ale raczej o wątpliwej urodzie a już na pewno nie groźne przypominające bardziej krewetkę". Odpowiedź GM była szybka i konkretna, kończąca dalsze spory w temacie nazwy. Specjaliści z GM powołując się na źródła z Języka francuskiego wyjaśnili, że "Camaro to przyjaciel, kompan". Tak więc nazwa pasowała idealnie do założeń koncernu.
![]() |
1967 Camaro Indianapoilis 500 Pace Car |
Camaro po raz pierwszy zostało zaprezentowane na pokazie prasowym w Detroit 12 września 1966 roku a następnie kilka dni później 19 września 1966 w Los Angeles. Do sprzedaży Camaro trafiło oficjalnie 29 września tegoż samego roku jako model 1967.
Camaro zostało zaklasyfikowane do grupy Pony Cars a w całej historii modelu powstało jego 5 wcieleń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz