wtorek, 5 czerwca 2012

Z historii Camaro czyli narodziny 'gwiazdy'

Sukces Forda, który po pierwszym roku produkcji Mustanga sprzedał ich aż 500 000 egzemplarzy mocno zszokował władze koncernu General Motors.
Od niego wszystko się zaczęło.
W związku z czym zaczęto działać i GM postanowił skopiować pomysł konkurenta projektując niewielki pojazd jak na ówczesne czasy w oparciu o konstrukcję popularnego już Chevy Nova. Miał to być niemal kompaktowy samochód o duszy sportowca w przystępnej cenie. GM postanowił połączyć tradycyjną ramę z nadwoziem samonośnym i tak powstała Platforma F. Przód auta oparty był na ramie natomiast kabina wraz z tylną częścią stanowiły nadwozie samonośne. Aby stworzyć poważną konkurencję dla wymownego Mustanga zastanawiano się nad właściwą nazwą modelu. Cały projekt został określony jako XP-836. Na kilku pierwszych zdjęciach modelu zamieszczono podpis Chaparral a w kilku magazynach motoryzacyjnych pojawiła się nazwa Panther. GM chcąc kontynuować zwyczaj nazewnictwa swoich samochodów postanowił skupić się na nazwie zaczynającej się na literę "C". Nazwa początkowo utrzymywana była w tajemnicy a przedstawiciele koncernu na jednej z konferencji prasowych powiedzieli: "nazwa sugeruje koleżeńską relację przyjaciela którym prywatny samochód powinien być dla swojego właściciela", "dla nas nazwa znaczy tyle co myślimy o tym co samochód zrobi ... Jedź!" Wkrótce zaprezentowano nazwę Camaro a przedstawiciele koncernu zapytani przez dziennikarzy motoryzacyjnych "co oznacza nazwa Camaro?" odpowiedzieli "Camaro to małe złośliwe zwierze, które zjada Mustangi". Konkurencja nie pozostała być dłużna i szybko w ramach riposty znaleźli i zaprezentowali swoje określenie znalezione w słownictwie hiszpańskim "owszem Camaro to zwierzątko ale raczej o wątpliwej urodzie a już na pewno nie groźne przypominające bardziej krewetkę". Odpowiedź GM była szybka i konkretna, kończąca dalsze spory w temacie nazwy. Specjaliści z GM powołując się na źródła z Języka francuskiego wyjaśnili, że "Camaro to przyjaciel, kompan". Tak więc nazwa pasowała idealnie do założeń koncernu.
1967 Camaro Indianapoilis 500 Pace Car
 Camaro po raz pierwszy zostało zaprezentowane na pokazie prasowym w Detroit 12 września 1966 roku a następnie kilka dni później 19 września 1966 w Los Angeles. Do sprzedaży Camaro trafiło oficjalnie 29 września tegoż samego roku jako model 1967.
Camaro zostało zaklasyfikowane do grupy Pony Cars a w całej historii modelu powstało jego 5 wcieleń.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz